Werf talent en behoud talent met een online assessment
Producten
woensdag 05 juni 2024
In de huidige overspannen arbeidsmarkt is het vinden van nieuwe werknemers lastig. Van hrm-professionals wordt veel creativiteit gevraagd. Bestaand personeel krijgt een premie voor het aandragen van kandidaten. Sollicitanten worden gelokt met extra vakantiedagen, leuke extraatjes en tekenbonussen.
Met al die openstaande vacatures is het logisch dat de aandacht vooral uitgaat naar het aantrekken van mensen. Zeker wanneer het management de personeelsafdeling in de nek hijgt om vooral snel mensen aan te nemen. Maar wat gebeurt er nadat de handtekeningen onder het dienstverband zijn gezet?
In het diepe
De Belgische krant De Tijd constateerde in haar arbeidsonderzoek dat werknemers na het eerste voorstelrondje vaak in het diepe gegooid worden. De aandacht voor onboarding valt vaak in het niet bij de aandacht voor het inwerken.
Het probleem zit hem niet in het hybride werken dat sinds covid-19 min of meer gangbaar is geworden. Managers vrezen dat hybride werken het lastig maakt om in een nieuwe omgeving op te bloeien. Hoewel dit logisch lijkt, blijkt dit niet te kloppen. De onboarding bij hybride werken is anders, maar niet minder effectief.
Het probleem is niet de anders vormgegeven onboarding, het probleem is de afwezigheid van onboarding. Ruim de helft van de bedrijven zetten nieuwe medewerkers gewoon aan het werk, onder het motto “on the job learning”. Door het personeelstekort is er echter geen tijd om de nieuwkomer in te werken en te begeleiden. Hierdoor dreigt dat met veel moeite binnengehaald talent verloren te gaan.
Niet alleen het nieuwe talent wordt onderbenut. Ook het bestaand personeel blijkt een schat aan onontgonnen potentieel te bezitten. Volgens De Tijd zou 1 op de 3 medewerkers “vastgeroest zitten in hun eigen job”. Deze mensen zouden onvoldoende gemotiveerd zijn en minder betrokken zijn, waardoor ze minder presteren dan mogelijk zou zijn.
Zet talent aan het werk
Bedrijven schreeuwen om talent, maar blijken het talent dat ze binnenhalen niet voldoende te kunnen activeren. Zonde, want werkgevers kunnen enorm veel doen om nieuwe medewerkers te motiveren en in te werken. Dat kan al voordat de medewerker voor het eerst op kantoor verschijnt (of inlogt op Teams). Neem ze mee in de informatieverstrekking, zodat ze al het gevoel hebben erbij te horen zodra de eerste dag is aangebroken.
Wijs een vaste buddy aan. Deze ervaren medewerker dient als vertrouwenspersoon en vraagbaak en geeft de nieuwe medewerker feedback.
Zorg ook voor een structureel programma dat medewerkers blijft voorzien van de nodige kaders, ontwikkel- en opleidingsmogelijkheden om te zorgen dat een nieuwkomer gemotiveerd blijft. Je hebt het talent, zorg dat het opbloeit.
Blijf selectief
Wellicht ben je in de huidige markt dolgelukkig wanneer iemand “ja” zegt op de aangeboden baan. Blijf echter wel selectief. Niet iedereen die bij jouw organisatie wil werken is even geschikt, zelfs niet wanneer ze alle benodigde papieren en ervaring hebben.
Behalve de harde eisen zoals opleiding en ervaring zijn er nog veel meer factoren die bepalen of sprake is van een goede match. Heeft de kandidaat de juiste soft skills? Past hij of zij binnen de bedrijfscultuur? Passen de drijfveren van de kandidaat bij wat de functie te bieden heeft?
Goed selecteren vergroot behoud van personeel
Wanneer de persoonlijkheid en de drijfveren van een medewerker niet matchen met de vacature, is het onvermijdelijk dat na verloop van tijd enige ontevredenheid ontstaat. Met een online assessment voorkom je dergelijke mismatches.
Een online assessment is een volwaardige persoonlijkheids- en capaciteitentest die je vertelt of de toekomstige medewerker geschikt is voor de functie waarop hij of zij gereageerd heeft. Ontwikkeld door een ervaren team bestaande uit professionals en academici, levert het online assessment van TestGroup valide en betrouwbare antwoorden op jouw werving- en selectievragen.
De overzichtelijke rapportage geeft een voorspelling van het gedrag dat de kandidaat op de werkvloer zal laten zien. Daardoor krijg je een veel vollediger beeld dan mogelijk is bij een sollicitatieprocedure die uit enkele gesprekken bestaat.
Online assessment: een kleine investering met groot rendement
Het online assessment werkt; niet alleen doordat het de hrm-professional de juiste antwoorden geeft, maar ook omdat het makkelijk inzetbaar is. Doordat het assessment online plaatsvindt is het voor de kandidaat een kleine moeite om de vragen in te vullen. Een half uurtje op een zelfgekozen plaats en moment is genoeg om een duidelijke rapportage op te stellen.
Onze artificiële intelligentie (AI) verwerkt de antwoorden geheel geautomatiseerd. Daardoor heb je het testrapport al binnen een half uur nadat de kandidaat de antwoorden heeft verstuurd beschikbaar.
Doordat zo’n groot deel van het online assessment geautomatiseerd is, zijn de kosten enorm laag. En dat voor een online assessment dat bruikbaar is voor functies op mbo-, hbo- en wo-niveau, wetenschappelijk onderbouwd is én in 20 verschillende talen kan worden afgenomen.
Een online assessment is een enorme plus in je besluitvorming, terwijl het amper iets kost. Het zal dus weinig moeite kosten om het management te overtuigen een online assessment onderdeel te maken van de selectieprocedure.